آموزش‌های کسب‌وکار

۷ راهکار معجزه‌آسا برای افزایش فروش!

افزایش فروش

در این مقاله قصد داریم به هفت راهکار معجزه‌آسا برای افزایش فروش بپردازیم.
اگر مدیر، فروشنده،‌ کارآفرین و صاحب کسب‌وکار هستید این مطلب را از دست ندهید!

۱- بر مشتریان خود بیفزایید

اولین و مهم‌ترین راه برای افزایش درآمد، فروش بیشتر است و البته راهی برای رسیدن به این منظور است: بر مشتریان خود بیفزایید.

اگر صاحب یک رستوران هستید چگونه می‌توانید مشتریان بیشتری جلب کنید؟
اگر کارتان فروش قطعات یدکی است، چگونه می‌توانید بر فروش خود بیفزایید؟
اگر کارهای چاپی می‌کنید، چگونه می‌توانید مشتریان بیشتری را به موسسه‌ی خود جذب کنید؟
و…

کدام راهکار جدید می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کارتان کند؟
شما چه تجربه‌‌هایی دارید؟


۲- به مشتریان موجود بیشتر و با تکرار فزون‌تر بفروشید

علاوه بر زیاد کردن شمار مشتریان، می‌توانید به مشتریان فعلی خود، بیشتر بفروشید.
هزینه‌های جلب مشتری می‌تواند بسیار سنگین باشد.
وقتی مشتری به‌خصوصی را جلب می‌کنید، دنبال راه‌هایی باشید که او از شما بیشتر خرید کند.
علاوه بر افزایش فروش، این فروش سودمندی بیشتری هم نصیب شما می‌کند.

شخصی یک کارخانه تولید شمع داشت. کارش سودمند بود و فایده داشت، اما سطح فروش او در حد یک میلیون دلار در سال متوقف شده بود و نمی‌توانست از این حد فرا‌تر رود.
مشتریان او اغلب کارخانه‌داران بودند و در مراسم و اعیاد خاص بر فروش شمع افزوده می‌شد.
این شخص در حالی که ۱۰هزار مشتری داشت، تصمیم گرفت با اجرای برنامه تبلیغاتی کاری کند که مشتریانش به دفعات بیشتری به او مراجعه کنند.
او علاوه برتاکید گذاشتن بر برخی از روزهای تعطیل رسمی، روی جنبه‌هایی مانند جشن‌های تولد، ازدواج، سالگرد‌ها و غیره تبلیغ کرد.
سال بعد او توانست ۵ درصد بر خریداران خود بیفزاید، و فروش او به دو برابر افزایش یافت.

شما چگونه می‌توانید کاری کنید که مشتریان‌تان به دفعات بیشتری از شما خرید کنند؟
اینجا تجربه‌ها و دیدگاه‌های خود را بنویسید.


۳- فروش یک کالا یا خدمت دیگر

علاوه بر اضافه کردن به تعداد دفعاتی که یک خریدار از شما خرید می‌کند، می‌توانید به مشتریان خود کالاهای جدید نیز بفروشید.
افزایش درآمد ناشی از مشتری موجود، روش دیگری برای رسیدن به فروش بیشتر است.

از خود بپرسید: «این مشتری فعلی من چه کالا یا کدام خدمات دیگر را می‌تواند از من خریداری کند؟»
مثلا کسی که اتومبیلش را به کارواش می‌برد ممکن است به خرید روکش صندلی و یا خوش‌بوکننده‌ها نیز علاقه‌مند باشد.
یا مثلا کسی که کفش می‌خرد، ممکن است بخواهد کیف جدیدی هم خریداری کند و…

آیا شما این روش را در کسب‌وکار خود پیاده کرده‌اید؟ چه نتایجی داشته‌اید؟


۴- بر حجم فروش‌ها بیفزایید

راه دیگری برای افزودن به فروش خود از هر مشتری، این است که بر میزان خرید او بیفزایید.
اگر تولیدکننده‌ی شمع که قبلا به او اشاره کردیم بتواند کاری کند که هر خریدار بر میزان خرید‌هایش بیفزاید، فروش کلی خود را بالا می‌برد.

شما چگونه می‌توانید بر حجم فروش خود به یک مشتری بیفزایید؟


۵- قیمت کالاها و خدمات خود را افزایش دهید

شاید ساده‌ترین راه کسب درآمد بیشتر، بالابردن قیمت محصولات و خدماتی است که تولید می‌کنید.
سوال اینجاست: چگونه می‌توانید مشتریان خود را راضی کنید که به قیمت بالاتری از شما خرید کنند؟

جواب ساده‌ای دارد: باید کاری کنید که مشتری ارزش بیشتری برای کالای شما قائل شود. توجه داشته باشید که رقابت، قیمت‌های شما را دیکته می‌کند. باید کاری کنید که میان کالا‌ها و خدمات تولیدی شما و کالا‌ها و خدمات تولیدی دیگران، تفاوت‌هایی در نزد مشتری ایجاد شود. برای رسیدن به این مهم، می‌توانید بسته‌بندی خود را بهتر کنید و یا بر کنترل کیفی کالاهای خود بیفزایید. و… شما در این زمینه چه تجربه‌هایی دارید؟


۶- بر سودمندی فروش‌های خود بیفزایید

تا اینجا دربارۀ چهار روشی بحث کردیم که می‌توانید بر میزان مداخل فروش خود بیفزایید. اما نکته مهم برای هر تجارت در هر موسسه اقتصادی، جریان نقدینگی آن موسسه است. هر موسسه‌ای باید تلاش کند که بر سود خود بیفزاید. علاوه بر افزایش فروش ناخالص، می‌توایند بر حاشیۀ سود خود هم بیفزایید.
برای رسیدن به این منظور، باید بر فروش خالص خود اضافه کنید.

سودمندی هر یک از مشتریان خود را بررسی کنید.
ممکن است به این نتیجه برسید که:
هر مشتری به اندازه‌ی متفاوتی از بقیه به شما سود می‌رساند.
بعضی از مشتریان خواهان خدمات پس از فروش بیشتری هستند.
بعضی دیگر با توجه به سابقه‌شان امکان پس دادن محصول خریداری‌شده را دارند.
حجم متوسط خرید، مشتریان را تفاوت می‌کند.
به همین شکل، بعضی از مشتریان کالاهای گران‌قیمت‌تری خریداری می‌کنند.

هر یک از این تغییر‌ها روی سوددهی هر فروش تاثیر می‌گذارند.
در ضمن، سوددهی هر محصول و کالاهای خود را مشخص سازید.
اگر بیش از یک محصول را تحویل بازار می‌دهید، متوجه می‌شوید که بعضی از آن‌ها در مقایسه با سایرین سود بیشتری عاید شما می‌کنند.
شاید باتوجه به قیمت‌های جاری، حاشیه‌ی سود آن‌ها بیشتر است.
اگر به کالاهایی که بیشترین سودمندی را برای شما دارند توجه کنید و روی آن‌ها فعال‌تر شوید، بر میزان سود خود می‌فزایید.
داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بر میزان سود خود بیفزایید و در آمد بیشتری کسب کند.

آیا از سودمندی هریک از کالا‌ها و مشتریان خود آگاه هستید؟
دیدگاه شما چیست؟


۷- هزینه‌های فروش را کاهش دهید

برای رسیدن به سلامتی بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی، باید کاری کنید که مشتریان خود را با هزینه‌ی کمتری دست‌وپا کنید.
آیا مشتریان خود را می‌شناسید؟
آیا می‌دانید چگونه می‌توانید آن‌ها را با هزینه‌های کمتری جلب خود کنید؟

فرآیند‌های فروش خود را بررسی کنید.
آیا مستقیما فروش می‌کنید یا از طریق توزیع‌کنندگان این کار را انجام می‌دهید؟
اگر کمیسیون می‌پردازید، آیا رقم آن مطلوب است؟ به عبارت دیگر، آیا حق العملی که می‌پردازید به اندازۀ کافی بالا هست که فروشندگان خوبی را جذب شما کند؟
آیا هزینه‌های حق‌العمل شما به اندازه کافی کم هست که بتوانید بر اساس آن عمل کنید؟
آیا روشی برای اندازه گیری هزینه‌های فروش خود دارید؟
می‌توانید در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورید و هزینه‌های فروش خود را بهینه کنید.

شما در این زمینه چه تجربه‌هایی دارید؟ از تجربه‌های خود بنویسید.


نوابغ‌فروش: آموزش فروش و روانشناسی فروش علمی


سوال‌های کابردی:

۱ـ چه بهبودی در محصولات خود می‌توانید ایجاد کنید تا جذاب‌تر شوند و راحت‌تر فروخته شوند؟

۲ـ چگونه می‌توانید به کمک استفاده از راهکارهای بازاریابی، فروش خود را تغییر بدهید و به فروش بیشتری برسید؟

۳ـ چه محصولات و خدمات جدیدی را می‌توانید برای فروش عرضه کنید؟

۴ـ چگونه می‌توانید حجم متوسط هر فروش را افزایش دهید؟

۵ـ چه‌کاری می‌توانید انجام دهید که مشتریان شما بپذیرند به قیمت بالاتری کالاهای شما را خریداری کنند؟

۶ـ باتوجه به علم و اطلاعاتی که از این مقاله بدست آوردید، چه اقداماتی را بلافاصله انجام خواهید داد؟

گردآورنده: مریم نعماوی‌زاده
منبع: کتاب موفقیت شغلی


بدون‌شک تجربه‌ها و دیدگاه‌های شما مهم هستند، پایین همین مطلب بنویسید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

۶ دیدگاه و یا پرسش مطرح شده است!

  • جناب معظمی ، از مطالب عالی و کامل شما متشکرم و براتون آرزوی سربلندی دارم.
    امیدوارم سال ۹۷ همیشه سلامت و روزگارتون به شیرینی عسل باشد

  • باسلام.
    جوانی هستم ۳۴ساله متاهل عاشق کارهای نواورانه ودر چند حرفه تخصص دارم .خیاطی.نقاشی ساختمان .کمی ارایشگری .وعلاقه مند به دامداری .لازم به ذکر است که حدود ۴سال پیش کارگاه خیاطی,داشتم وبه بهانه وتوجیح خودم که داره بازار خراب میشه و تحریم ها شروع شده کارگاه رو تعطیل کردم و تا چند هفته پیش خیلی نا امید,بودم ولی با ویس هایی که از شما گوش کردم انگیزه ای به من داد که من میتونم .و میخواهم مغازه ای با این عنوان بزنم که کلیه البسه شمارا به اندازه تن تان میدوزیم .انواع شلوار.پیراهن .تیشرت.کاپشن و……میخوام منو بعنوان یک رهجو راهنمایی کنین که کدوم کار بیشترمیتونم پیشترفت کنم .خیاطی که تخصص دارم یا دامداری که دوستش دارم و مقداری هم اشنایی دارم .ممنون

  • جناب معظمی عزیز، از مطالب اموزنده و کامل شما متشکر و سپاسگذارم. براتون آرزوی سربلندی دارم. حدود ۲۶ سال است که ازتهران به قشم و بندرعباس آمدم و مشغول زندگی و کسب و کارم. خانواده تشکیل دادم و دو فرزند دارم. در تهران کلاس شرکت کرده بودم، اما بعد رشته ارتباط گسسته شد، تا الآن که در کانال تلگرام عضو شدم. راهنمایی بفرمایید که من سمینار ها را دانلود کنم یا حضوری شرکت کنم؟ با کمال تشکر از شما (میر فرهاد ملایری)

لطفا ‎دیدگاه و یا پرسش‌های خود را بنویسید

مدیران، فروشندگان و کارآفرینان
جدیدترین فایل‌ها و مطالب آموزشی مرتبط با کسب‌وکار را در ایمیل خود دریافت کنید
عضویت رایگان
close-link
بلیت سمینار تکان‌دهنده‌ ده نمک
جای خود را رزرو کنید