آموزش‌های موفقیت‌وخودشناسی

مهارتی که همه باید یاد بگیرند!

نکته‌ی جالب درباره‌ی زندگی این است که تقریباً تمام آدم‌­های جهان یک زمان و یک فرصت دارند که اسم آن «عمر» است.
شخصی که دانشمند برجسته و مشهوری است و یا شخصی که آدم ساده­­‌ای است و درمانده و آن کسی که رئیس یک کشور است و کسی که خانه‌دار است، تمام آد‌‌‌‌‌‌م‌­ها یک سرمایه و یک وقت و یک عمر دارند و جالب این که تنها چیزی که سرمایه بشر است «وقت» اوست و فرصتی است که به او داده­‌اند که تقریباً برای همه یکسان است.

چگونه بعضی افراد با این وقت به عالی‌ترین مدارج می‌­رسند و عده‌­ای با همین وقت و زمان وضع خوبی ندارند و یا حتی با همین وقت و زمان عده‌­ای  وقت دارند به کارهای مورد علاقه برسند،  تفریح کنند، سفر کنند، میهمانی بروند و به دیدن دوستان بروند و ورزش کنند و عده‌ای دیگر با همین وقت، فرصت نفس کشیدن ندارند و صبح تا شب در حال کارکردن هستند، چرا؟

عرض کردم که «وقت» سرمایه­ است که تقریباً برای همه یکسان است.
اگر کمی دقت کنیم می­‌بینیم که نحوه بهره‌برداری از این وقت تفاوت دارد. بعضی افراد وقت خود را به بطالت می­‌گذرانند و بعضی می­‌دانند که این وقت را نمی‌­توانند ذخیره کنند. اما به عنوان کسب علم و دانش آن را ذخیره کرد.
به طور مثال کسی که تحصیل می­‌کند و مهارتی را می‌­آموزد، وقت خود را تبدیل به مهارت کرده است.
هنرمندی که هنرنمایی می‌کند، مدیری ه شرکتی را اداره می‌کند و… این وقت را به صورت تجربه برای خودش ذخیره کرده است.
یک ساعت از وقت یک جراح مغز ممکن است ده میلیون قیمت داشته باشد و یا صد میلیون تومان قیمت آن باشد و همان یک ساعت وقت برای همسن‌وسال‌ او که نتوانسته‌ عمر خود را به عنوان تجربه، دانش و مهارت ذخیره کند، شاید ساعتی ۱۰۰۰ تومان هم به او پاداش ندهند.

مهارت مدیریت زمان، مهارتی است که همه باید یاد بگیرند.
این مهارتی است که به ما کمک می‌کند خیلی راحت زندگی کنیم و خیلی سریع به خواسته‌هایمان برسیم.


دانلود سمینار «مدیریت عمر و زمان»


اگر یک خانم خانه ساده‌­ترین کار را انجام دهد و هیچ کار خارج از خانه هم نداشته باشد، تا بالاترین مدارج اجرایی و علمی نیاز دارند تا از وقت خودشان درست استفاده کنند.
در حقیقیت کسی که وقت ندارد و می‌­گوید سرم شلوغ است، شاید در حقیقت درستش این باشد که نمی‌­داند چگونه از وقت خود استفاده کند  و نمی‌­داند که چه کاری اولویت اول است.
افرادی که مدیریت زمان را یاد نگرفته‌اند، اگر ده تا کار داشته باشند فکر می‌­کند باید هر ده تا کار را انجام دهند! در حالی که این‌طور نیست. دو تا از آن کارها دارای ارزش برابر با هشت کار دیگر است.
کسی که بخواهد تمام کارهایش را انجام دهد، معمولاً وقت کم می‌­آورد. همه کارها دارای ارزش یکسان نیستند. آن چیزی که این مهارت را در ما ایجاد می‌­کند و انگیزه یادگیری‌­اش را ایجاد می‌­کند، داشتن هدف و روشن بودن مکانیزم موفقیت است.

«زمان» برای افراد هدفمند معنا پیدا می‌­کند.
اکثر مردم وقت خود را حرام می‌کنند و فراموش می‌­کنند که متأسفانه خیلی از مردم در اتاق عمل، در سی سی یو و در شرایط بحرانی میلیون‌ها میلیون خرج می­‌کنند که حتی ۵ دقیقه بیشتر زنده بمانند و ما این سرمایه را به‌راحتی هدر می­‌دهیم.

خیلی از جوان­‌ها هستند که اکثر وقت خود را به بطالت می­‌گذرانند  و بیشتر سرگرمی آن‌­ها این است که تلویزیون نگاه کنند، موسیقی گوش کنند، تخمه بشکنند، سرخیابان بایستند و باهم گپ بزنند که جز یک لذت سطحی و آنی بهره عمیقی در آن نهفته نیست و هیچ ارزشی ندارد و تازه چون فرصت تفکر و تجزیه تحلیل را از آن می­گیرد، مغز او را تنبل می­‌کند؛ چون هدف ندارد تا دم ظهر می‌­خوابد به‌همین دلیل وقت هم کم می‌­آورد.

قصد از آموزش مدیریت زمان این نیست که یاد بگیریم کارهای بیشتری را در واحد زمان انجام دهیم.
ابتدا باید یاد بگیریم چه کارهایی درست است و چه کارهایی غلط است.
اگر من یاد بگیرم که چگونه یک اتومبیل را تندتربرانم و چگونه از پیچ و خم ها رد بشوم، کافی نیست. مهم‌تر این است که من کجا دارم می‌­روم، مسیر این اتومبیل کجاست؟ اگر مسیر آن به دره یا پرتگاه و کوه است، هرچه هم که سریع‌­تر بروم زودتر مرگ را ملاقات خواهم کرد.


دانلود سمینار «هدف»


مدیریت زمان صحیح این است که اول اولویت‌­ها را مشخص کنیم.
اولویت­‌ها برای هر فرد متفاوت است و اگر آن را تشخیص دهیم و در آن جهت حرکت کنیم، زندگی برای ما زیباتر می­‌شود و می‌­تواند به بهترین‌های خود دست می‌یابد.

هرکدام ما بهترینی داریم و مانند حلقه زنجیری هستیم که اگر این حلقه زنجیر نباشد، کل جهان لنگ است. اگر اوضاع و احوال جهان لنگ است یک دلیل آن این است که من در جای خودم نیستم. اگر من در جای خودم باشم، وقت هم به اندازه کافی خواهم داشت.

ولی اول و مقدم این است که چه می‌­خواهیم و خودمان را برای موفقیت آماده کنیم و بعدا اشتیاق این‌که از وقتم چگونه بهینه استفاده کنم در من ایجاد می­‌شود. آموزش مدیریت زمان یک کسب‌و‌کار چند صد میلیون دلاری در دنیاست که سازمان‌­ها و مدیران یاد می‌­گیرند و هر سال هم آن را به روز رسانی می­‌کنند که من چه کنم که از این وقتی که دارم بهترین استفاده را کنم.
اگر یک مدیر سازمان هستم چه باید بکنم؟ اگر یک کارمند هستم چه باید بکنم؟
اگر خانم خانه‌دار هستند چه باید بکنند؟

اگر ما مدیریت زمان صحیح را یاد بگیریم، حداقل روزی دو ساعت وقت اضافی خواهیم داشت که وقتی من مدیریت زمان را آموزش می‌­دادم به مدیران و کسانی را که در این آموزش شرکت می­‌کردند می­‌گفتم شما هر روز فقط با حذف کارهای غیر ضروری و مضر می‌­توانید دو ساعت وقت اضافی داشته باشید و نه این که مجدداً از این دو ساعت برای صرف کار دیگر استفاده کنید. این دو ساعت مربوط به خود شماست. سعی کنید در این دو ساعت ورزش کنید، مطالعه کنید، به خانواده خود برسید، از بودنتان لذت ببرید، تمرکز کنید و با خدا و دنیای خود و جهان هستی خلوت کنید. تمام زندگی این نیست که صبح تا شب در اتاق خودمان بدویم.

متأسفانه، متأسفانه، متأسفانه!!! اکثر کسانی که ما در اجتماع از آن­‌ها به عنوان فرد موفق یاد می­کنیم، یا موفق اقتصادی، یا موفق شهرت و یا موفق اجتماعی هستند و اغلب برای همسر و فرزندان خود وقت کم دارند. روزی چشم باز می­کنند و می­بینند که فرزندشان ۱۸ ساله است و ۲۰ ساله است و روزی چشمش را باز می­کند که فرزندش باید ازدواج کند. اما کودکی فرزندش را ندیده است، بازیگوشی او راندیده است، صبح رفته بچه خواب بوده و شب آمده بچه خواب بوده. با همسرش ۵ دقیقه صحبت خودمانی نکرده است.
جالب است به شما عرض کنم که:
در آمریکا آمار گرفته‌­اند و این آمار تقریباً مربوط به ۲۰ سال قبل است که متوسط صحبت­‌های بین زن و شوهرها درخانواده‌­ها بین ۵ الی ۷ دقیقه.
آیا این خانواده خوشبخت است؟
پس پول را برای چه می‌­خواهیم؟
اگر ما ندانیم همسرمان چه می‌­خواهد چه فایده‌­ای دارد.

قدیم، در تلویزیون برنامه‌­ای بود که همسران را می‌­آورند و از خانم و آقا جداگانه می‌­پرسیدند که:
غذای مورد علاقه همسر شما چیست؟
از چه چیزی خوششان می‌­آید و از چه چیزی بدشان می­‌آید؟
و…
فقط بعضی از آن­‌ها نسبت به همسرشان شناخت داشتند، می‌­دانستند چه غذایی را بیشتر دوست دارد، مسافرت دوست دارد کجا برود، دوستی که خیلی دوستش دارد کیست و در کدام روز علاقه دارد کدام برنامه ورزشی را ببیند و دقیقاً جزئیات را می‌­دانستند و سایر آن‌ها از علایق یکدیگر اطلاعی نداشتند!


دانلود سمینار «مأموریت زندگی»


تمام این تلاش­‌هایی که ازصبح تاشب می­‌کنیم برای این است که خوشبخت و خوشنود باشیم و از خودمان رضایت داشته باشیم و به خودمان احترام بگذاریم و این ممکن نیست مگر این که به نتیجه زندگی برسیم. نتیجه زندگی، زندگی کردن است. من کار نمی کنم تا پول در بیاورم من کار می­‌کنم که پول دربیاورم و راحت تر زندگی کنم. اما اگر صبح تا شب کار کردم و خسته و مانده، قلبم مریض است، کبدم ناراحت است، زانو درد و گردن درد دارم، چشمم نمی­بیند و نقرس دارم و قندم بالاست، اوره ام بالاست، این چه موفقیتی است؟ نکته مهم در مدیریت زمان که امیدوار هستم در این دوره ها شرکت کنید و وقت بگذارید این است که اگر می­‌خواهید عمرتان دو برابر و سه برابر شود، سعی کنید راندمان عمرتان مانند کسی باشد که ۳۰۰ سال زندگی می­کند و برای زندگی وقت داشته باشید.

نکته مهم در مدیریت زمان این است که:
ما هرچه در این دنیا به‌دست می­‌آوریم ازقبیل: ماشین، شغل، مقام، همسر، فرزند، پول، مدرک تحصیلی و تمام این‌ها را با دادن زمان به‌دست می‌­آوریم. فکر کنید که آیا ارزش دارد من فلان لیسانس را بگیرم و این‌قدر هزینه کنم و وقتم را بگذارم؟
آیا ارزش دارد که این خانه را دو برابر کنم؟
اگر نتیجه­‌اش سعادت و خوشبختی و رفاه بیشتر است، ارزش دارد آن کار را انجام دهید.
آیا ارزش دارد من همین طور بنشینم ساکت و تکان نخورم و فکر کنم که آرامش دارم و بعد پشیمان شوم و از امکانات عقب بمانم؟

مدیریت زمان مهارتی است که با یادگرفتن آن می‌­توانیم به خودمان پاسخ دهیم که بهترین کاربرد وقت من در این لحظه چیست؟ و در نهایت مرا به این قانون می‌­رساند که عمر خود را در قبال چه چیزی از دست می‌­دهم؟ آیا این برنامه‌­ای که نگاه می‌­کنم آیا به من چیزی یاد می­‌دهد یا وقت تلف کردن بیهوده است.

دنبال کاری برو که بهتر است و به تو سعادت و خوشبختی بیشتر می­‌دهد.
مدیریت زمان را جدی بگیریم و خودمان را طوری تربیت کنیم که مهارت مدیریت زمان را یاد بگیریم و به فرزندان و دوستانمان  و همکارانمان یاد دهیم تا عمری طولانی و پربهره داشته باشیم.

دوستدارتان
محمود معظمی


دانلود آموزش‎های «محمود معظمی»


 

لطفا ‎دیدگاه و یا پرسش‌های خود را بنویسید